شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه اقتصادی- محمد عدلی: طی یک هفته گذشته بازار ارز با کاهش مداوم قیمت دلار همراه بود تا جایی که قیمت خرید هر دلار توسط صرافان به کمتر از 3هزار تومان رسید.

coin

در این شرایط انتظار می‌رود با ادامه این روند بهای 3هزار و 250تومانی فروش دلار هم به کانال 2هزار تومان تنزل یابد.بهای هر سکه بهار آزادی نیز 58هزار تومان دیگر کاهش یافت تا به یک میلیون و 113هزار تومان برسد. روز گذشته نیز صرافان با ورود دلارهای خانگی به بازار مواجه شدند. با ایجاد روند نزولی در بازار ارز و پیش‌بینی بهبود شرایط اقتصادی کشور در ماه‌های آینده، بسیاری از کسانی که طی یک سال گذشته با تبدیل سرمایه‌های ریالی خود به دلار قصد سرمایه‌گذاری در این بازار واسطه‌ای را داشته‌اند، دلارهای خود را برای فروش به بازار آورده‌اند تا قبل از آنکه بهای آن بیش از این کاهش یابد، آن را به ریال تبدیل کنند.

در این شرایط بازیابی بخشی از ارزش پول ملی در اقتصاد آغاز شده است. فعالان بازار آغاز روند بازگشت قیمت‌ها را به فضای روانی موجود در جامعه نسبت می‌دهند. آنها معتقدند که تغییر دولت در ماه‌های آینده، پیش‌بینی بهبود اوضاع اقتصادی را تقویت کرده است و این موضوع موجب شده تا دارندگان دلار و سکه به فکر فروش سرمایه‌های خود بیفتند. در این شرایط به‌اصطلاح، بازار فروشنده شده و افزایش عرضه در این بخش با کاهش قیمت همراه شده است.

رویترز هم در گزارشی رشد ارزش پول ملی ایران را 10درصد اعلام و پیش‌بینی کرد این روند همچنان ادامه داشته باشد. براساس گزارش رویترز، ارزش ریال، با امید به بهبود وضعیت اقتصادی این کشور پس از انتخابات ایران، افزایش یافته است. به نوشته این رسانه، منتقدان، احمدی‌نژاد را به تشدید مشکلات اقتصادی به‌واسطه سوء‌مدیریت مالی و انحلال سازمان مدیریت متهم می‌کنند. در این دوره ریال به یک‌سوم ارزش خود نسبت به 2سال گذشته رسیده است.

ترمز رشد نرخ نقدینگی کشیده شد

یک مقام آگاه در بانک مرکزی هم گفت: رشد نقدینگی ۳ ماهه ابتدایی سال‌جاری صفر درصد است. این خبر را تسنیم بدون اشاره به نام منبع یادشده منتشر کرده است. محمود بهمنی پیش از این اعلام کرده بود که نقدینگی در پایان اسفندماه1391 بالغ بر 4607هزار میلیارد ریال بوده و با توجه به اقدامات انجام شده در پایان اردیبهشت‌ماه1392 این میزان به 4581.5هزار میلیارد ریال بالغ شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی البته اشاره کرده بود که در پایان اردیبهشت‌ماه1391 نسبت به پایان اسفندماه1390 نقدینگی حدود 5درصد افزایش داشت درحالی‌که نقدینگی در پایان اردیبهشت1392 نسبت به پایان سال1391 نه‌تنها افزایش نداشته بلکه حتی کاهش داشته است و امیدواریم در سال‌جاری نیز بتوانیم رشد نقدینگی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهیم.

کد خبر 219934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز